På tur!


Utsikt över Tynset från andra sidan dalen.


Gav mig ut på tur igår (2/7) här i Tynset. Fick en väldigt bra bild av hur byn är uppbyggd! Har till och med sån koll att jag kan säga ganska exakt var det var jag åkte runt med hemtjänstbilen och hade tillsyn på folk mitt i natten (Tynset by night-riden), inte illa va? (Skulle vilja säga att jag är duktig, fast egentligen säger det kanske mindre om mitt lokalsinne och mer om byns storlek. ;-))

 
På bron över älven - kool bro, by the way!

Kan berätta att Tynset är glimmerende vackert på sina ställen!! Och på andra ställen är den mer grei (okej). Det sistnämnda är industriområdena, som dumt nog ligger längs med det vackraste här, älven. Jag gissar att det beror på att för länge sedan var älven det som gjorde "industrier" här möjligt. Den har väl varit som en motorväg här, på den har man säkerligen fraktat timmer osv. Förståeligt då, lite trist nu.

Men OMG så vacker älven är på de ställen där den inte har fula industrier intill! Helt magiskt faktiskt. 
 

Älven från bron sett igen.

Och jag måste igen säga att norrmän generellt är väldigt trevliga! Var jag än går så finns det någon som är villig att hjälpa mig med saker, och aldrig har jag bett om det heller. :)
 
Igår t.ex. gick jag längs en väg som jag inte såg om den fortsatte. När jag insåg att den nog tog slut och att det skulle kunna vara en tomt jag stod på, samtidigt som jag såg en man sitta och titta på mig, började jag vända om. Då hojtade mannen åt mig och frågade vad jag gjorde. Jag hade ju just börjat misstänka att jag var trespassing, så jag blev förstås nervös. Svarade undfallande att jag var ute på promenad. Är du ute på tur, frågade han då (promenader finns nog inte här, men tack Svensk TV för att ni expar till grannländerna och gör livet lättare för oss i landsflykt! :)). Ja, sa jag varpå han frågade var jag kom från. Mogata, svarade jag och gjorde mig åter redo för att vända och gå. Men då kan du gå här! sa han och pekade där jag trott att vägen slutat. Gå där och följ elledningarna så kommer du till älven, den är jättefin, folk brukar ta en tur här! sa han. Då insåg jag att han inte tänkte skälla ut mig, utan bara ville hjälpa till. Så paff jag blev (och så lättad! :))! Och han hade ju rätt, det var ju fantastiskt vackert!


Älven längs med den stig som norrmannen tipsade om.
 
Jag var ute och gick i 2½ timme tror jag, men det kändes det inte som. Det var helt strålande väder! Har ingen aning om hur varmt det var, men luften var som en smekning mot huden när jag gick så varmt måste det ha varit, men inte alls så att jag svettades ens lite. En perfekt kväll helt enkelt! Det enda som sabbade stämningen något var när jag gick ut i högt gräs. Efter någon minut tittade jag ner på benen och upptäckte till min stora fasa att det satt typ tio myggor (jag kryddar sorgligt nog inte!!) på mina ben! Då blev det fart på mig, det kan jag lova! ;)


Ey - ni skulle inte heller se orädda och nöjda ut om ni hade drabbats av en svärm blodtörstiga myggor!
 
Summa summarum så fick jag 11 myggbett på höger ben, 6 på vänster ben och ett på höger arm under min tur. Lyckades shielda vänster arm från en attack. Så från 8-1 till mig så står det nu 9-19, med hemmalaget i loosing position. Men det är inte game over än! Fortfarande 28 dagar kvar till avblås och jag kommer att kämpa til the bitter end. :P

Myggbett, myggbett, myggbett!


Kommentarer
Postat av: Pada-chan

Stackarn! Myggbett är no fun, no fun at all!

2008-07-10 @ 15:48:50
URL: http://padachan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0