Norge-intryck


Tessy - på första turen! ("Gå på tur" = promenera, info för Norge-newbies!)

Norge är ett trevligt land med trevliga människor. Det är iofs svårt att inte uppfatta människor som trevliga när dom talar ett språk som låter glatt oavsett sinnesstämning. :) Men even so så är det många hjälpsamma trevliga människor här. Norska har förresten visat sig vara förvånande svårtytt ibland - men framförallt otroligt underhållande. :) Hade ni tex kunnat gissa vad "Ma ei gå på do?" betyder? (Med reservation för den mycket påhittade stavningen.) "Kan jag gå på toa?" är tydligen den korrekta översättningen enligt M. 
 
Också Tynset är väldigt nice! 5400 själar på 400 meters höjd. Det påminner mycket om Österrike, med kullar och berg - och snö på bergen!! Här luktar så där talligt träigt som Österrike gör också. Och det finns fascinerande många affärer här med tanke på hur få som bor här. Det är med andra ord långt till närmsta stad, eller närmsta Nova. :) I övrigt har jag ännu inte utforskat stället så mycket, lär bli gott om tid till långa promenader framåt i tiden.
 
Stuen då? Viktigast av allt: Det finns internet (som ni märker)!! ;) Trådlöst till och med. Vi har alla tre här varsitt sovrum och delar i övrigt systerligt på kök, toa, TV och internet. Och så har vi någon miljon myggor som inneboende också förstås. Just nu (30/6) står det cirka 7-1 till mig efter att en lyckats bita mig på hälsen idag. Jag kommer att vara en fullfjädrad massmördare vid hemkomst till Lund.

 
Mitt rum! Toppen, om man bortser från den ständigt i golvet-fallande säng"spjälan". Men äh, det skapar väl bara bra med rum för rumpan. ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0